SUCCES FOR MORRIS MED FLOWER POWER

William Morris er blevet det helt store tilløbsstykke på Nivaagaard. Udstillingen om den engelske multikunstner og hans frodige verden løber til midten af juni, men allerede nu kan museet fryde sig over at have solgt mere end tre gange så mange billetter, end de havde forventet, publikum vælter ind, og det er da også første gang et dansk museum dykker ned i hele den omfattende Morris-historie, og ikke kun hans verdenskendte tapeter og tekstiler med blomster og fugle i slyngede motiver.

Morris levede i årene 1834-96, en flot mand med stort skæg, bølger i håret og utroligt mange talenter; han var både designer, keramiker, glasmager, snedker, forfatter, grafiker, tegner og bogtrykker, ja, han mestrede faktisk alt indenfor kunst og håndværk, og insisterede desuden på at væve og brodere, for selvfølgelig kan mænd også håndtere de typiske kvindesysler.

Herudover var han indædt modstander af tidens industrielle udvikling, fordi den førte til masseproduktion og ikke mindst overforbrug (allerede dengang!), og som varm tilhænger af Karl Marx og dennes revolutionære teorier og hele socialistiske tankegods, vendte han byen ryggen og flyttede på landet for sammen med nogle af tidens førende kunstnere, blandt andre maleren og digteren Dante Gabriel Rossetti samt maleren Edward Burne-Jones og arkitekten Philip Webb, at danne landets første produktive kunstnerkollektiv med plads til at udfolde alle talenterne, dyrke fællesskabet samt glæden og æstetikken ved de håndværksmæssige kvaliteter.

Et af de mest betydningsfulde resultater af deres samarbejde var Arts & Crafts, som man kaldte den sammenslutning af kunstnere, kunsthåndværkere, arkitekter og formgivere, der tog afstand fra maskinerne og hele det industrielle produktionsapparat, fordi det forenklede, ja, ligefrem forsimplede tingene. Selv hyldede Rossetti, Burne-Jones, Webb og Morris håndens arbejde og alle de remedier, der skal anvendes for at kunne forsyne eksempelvis møbler og tekstiler med fine detaljer og smukke dekorationer, og med lidt hjælp fra tidens hotte kunstkritiker John Ruskin, inspirerede de adskillige andre kunstnere og kunsthåndværkere, så der efterhånden blev tale om en hel bevægelse af Arts & Crafts-samfund, sådan cirka hundrede mere eller mindre produktive, fordelt rundt om i 1800-tallets England. I London etablerede man desuden den succesfulde værkstedsforretning Morris & Co.

Og så hører det lige med, at William Morris giftede sig med kunstnergruppens ombejlede muse og yndlingsmodel, Jane Burden, der ikke alene var meget smuk, men som desuden, ifølge rygtet, gik på omgang blandt kollektivets forskellige herrer, endda uden de store armsving fra William. Hvem der var sammen med hvem, tog man ikke altid så nøje, ligesom det jo var tilfældet i flere kollektiver omkring 100 år senere. Måske var Morris et af de første eksempler på flower power..

Udover selve udstillingen ‘Al magt til skønheden’ har man på Nivaagaard indledt et samarbejde med brodøsen Berthe Bramsen, der har iværksat en række workshops, hvor man kan sidde og brodere nogle af William Morris motiver. Man skal huske at tilmelde sig. Og i museets cafe bliver der på udvalgte dage serveret engelske klassikere som roast chicken, yorkshire-pudding og brunch med hele udtrækket.

Al magt til skønheden, Nivaagaards Malerisamling, til 16. juni 2019

www.nivaagaard.dk

Print Friendly, PDF & Email
Facebook
Kategorier: Uncategorized

Skriv et svar