Normann, den store præsenterbakke

Man ser forandringen, straks man træder indenfor: Normann Copenhagen, det kæmpestore møbel- og livstilshus på Østerbrogade i København (engang teater og biograf) har gennemgået en makeover, der får samtlige 1700 kvm til at fremstå som en elegant og stilsikker præsenterbakke for alt, hvad huset formår af stort og småt. Jeg forestiller mig, at man skal til Tokyo for at opleve tilsvarende.

Allerede langs ’catwalken’, den lange korridor op til de egentlige udstillingslokaler, lægger Normann ud med en imponerende fremvisning af buttede siddemoduler i et raffineret farvesystem, som fortsætter i mange af de øvrige møbler fra ’husdesignerne’ Simon Legald og Hans Hornemann, hvis formgivning faktisk er blevet kendetegnende for Normanns møbelstil. Udover siddemodulerne har Hornemann tegnet husets moderniserede udgave af den lille salonstol, betrukket med velour så blødt som en babykind, mens Legald blandt andet lægger navn til siddeskallen med de mange funktioner samt en slank og smækker nytænkning af den magelige lænestol med høj ryg.

Det var i 1999, at Normanns indehavere Jan Andesen og Poul Madsen begyndte at udvikle og producere designprodukter fra deres nyerhvervede domicil på Østerbrogade, ikke mindst til mange unge mere eller mindre betrængte designere og kunsthåndværkeres store glæde. Siden har den ene succes afløst den anden, dels med en mild regn af designpriser og salg af produkter i henved 80 lande, dels med indretning af flere hoteller, cafeer og restauranter både herhjemme og i udlandet. Så her går det godt! Og hvorfor så ikke også tro på husets nye strategi om at være mindre forretning med salg over disken og mere showroom med karakter af galleri? Fremtiden vil vise, om der herefter stadig er behov for at være den store elegante præsenterbakke på Østerbro med produkter fra A-Z.

Huset er i hvert fald velegnet til modeshows, hvilket man så under Copenhagen Fashion Week, hvor dørene blev slået op for flere af modens forskellige visninger. Forleden gik Normann desuden til filmen eller rettere den kommende filmfestival CPH:DOX, hvor man har meldt sig som hovedsponsor i forbindelse med de mange arrangementer i Kunsthal Charlottenborg fra 16. – 26. marts. Her i kunstens store, rummelige haller, skal der iscenesættes med blandt andet et blåt ’konversationskøkken’ og til selve filmforevisningen et 110 meter langt sofasystem.

Print Friendly

★ ★ ★ ★ ★

Facebook
Kategorier: DESIGN, KUNSTHÅNDVÆRK, MODE

Lukket for kommentarer.