MODEBULLETIN 9

Farverige kvindeportrætter fra Kampala

Folk i Afrika, mænd som kvinder, klær sig ofte i et forrygende mix af farver og mønstre, og fordi deres hudfarve er brun/sort, ser de tilmed forrygende ud; siger jeg med en slags omvendt fordom om, at stærke farver og spektakulære mønstre er smukkere og mere indtagende på en chokoladefarvet baggrund end på vores blege og mere eller mindre rødmossede, nordiske kulør.

Nu ved jeg ikke, om Marie Visti Hansen, designer (og sandelig også økonom), synes ligesom mig, men på en tur til Kampala i Uganda blev hun i hvert fald så inspireret af kvindernes påklædning og hele måde at udtrykke sig på, at hun sammen med fotografen Jjumba Martin fik udarbejdet projektet ‘Kampala Street Fashion’, der nu kan ses som fotoudstilling i Rundetårn.

Der er tale om 50 gadeportrætter, fotograferet i sommeren 2017, hvor kvinders tilværelse i Uganda stadig er forbundet med både fattigdom og udbredt kønsdiskrimination. Alligevel er mange kvinder “markant tilstede i bybilledet” samtidig med, at udviser “et helt utroligt overskud, som også kommer til udtryk i deres påklædning”, som Marie Visti udtrykker det. Kvindernes farverige tøjstil er ofte en blanding af noget afrikansk og europæisk.

Kampala Street Fashion, Rundetårn til 8. april 2018

www.rundetaarn.dk

Sorte vævninger – lige til ‘Game of Thrones’

Tekstildesigner Helene Vonsild har vævet en række udsøgte og meget poetiske klædninger af sorte tråde. Ifølge hende selv er der hverken tale om kjoler eller smykker, men derimod om “kropsobjekter, der i udtrykket befinder sig et sted mellem smykke og beklædning”. Kropsobjekterne udstilles hos Danske Kunsthåndværkere & Designere i Officinet.

På en måde er jeg lidt ærgerlig over, at Helene (og flere andre tekstildesignere) bruger betegnelsen kropsobjekter. Det lyder ikke som noget man har lyst til at tage på, hvad der muligvis heller ikke er meningen, men i mine øjne er Helenes vævede klædninger både kostumer og couture, der sagtens kan anvendes som løse og luftige overdele sammen med eksempelvis kropsnære jumpsuits og helt enkle og ensfarvede kjoler. Men det kræver selvfølgelig en designer, der er indstillet på at føre klædningerne videre fra kunstens rolle og frem til en eksklusiv serieproduktion i den lille skala.

Når det er sagt, ligger der et ualmindelig raffineret og fornemt stykke væveteknisk arbejde bag Helene Vonsilds kropsobjekter, der alle bygger på lutter voksbehandlede hørtråde i en simpel lærredsvævning, der går helt tilbage til vikingetiden.

Skulle kultserien ‘Game of Thrones’ løbe tør for kostumedesignere, ville Helene være en oplagt kandidat. Udover sine unikaværker har hun desuden godt fat i industrien, blandt andet med boligtekstiler for Kvadrat og Georg Jensen Damask. Desuden driver hun butikken 1+1 textil & design i Århus.

Officinet: Woven Lines – Treads of Life/17. marts-18. april 2018

www.dkod.dk

5 stjerner

 

Daniel Day-Lewis, nu som neurotisk kjoleskrædder

En af mine yndlingsskuespillere, Daniel Day-Lewis, vandt ikke en Oscar for bedste mandlige hovedrolle i filmen ‘Phantom Thread’, men det gjorde – ikke overrraskende – filmens kostumer, alle disse fine kjoler i taft og silke, skabt af den neurotiske engelske kjoleskrædder Reynolds Woodcock, der sammen med sin kølige og kløgtige søster leder det eksklusive modehus House of Woodcock i 1950’ernes London.

Hvadenten man interesserer sig for kjoler og modehuse eller Day-Lewis’ formidable evne til at skabe karakterroller (eller begge dele) skal filmen bare ses. Den er i en klasse for sig, og skal man endelig sammenligne den med noget, må det blive Hitchcocks bedste psycho-thrillers, hvilket flere medier også har gjort.

Filmens tidsbillede med kjoler og dragter fra dengang Christian Dior prægede den halve verden med sit ‘New Look’ er ganske enkelt perfekt. Det fornemme, klassisk orienterede engelsk modehus oversatte nemlig ikke den nyeste franske mode med hvepsetaljer og enorme skørtevidder sådan 1:1, men sørgede for at tilpasse stilen til husets velhavende, men ikke alt for chikke kunder. Hvilket resulterer i flere helt vidunderlige scener.

Det korte af det lange: Vi er nogle stykker, som mener, at ‘Den skjulte Tråd’ (som filmen hedder på dansk) burde have ryddet hylden med Oscars. I den anledning tillader jeg mig derfor at være filmanmelder og uddele alle 6 stjerner.

6 stjerner

Aarstiderne er blevet uniformeret

Aarstidernes chauffører m/k kommer nu rullende med abonnenternes måltidskasser i arbejdsuniformer; jakke og bukser af jernbanefløjl, selvfølgelig i bæredygtigt grønt. 

Det er designer Maja Brix med en fortid som chefdesigner hos Henrik Vibskov, der har tegnet og udformet de grønne uniformer, og når valget faldt på netop hende, er det fordi hun deler holdning med Aarstiderne: De går ind for, at vi skal spise sunde. danske råvarer, hun går ind for et ‘sundt’ klædeskab med kun det mest nødvendige, fremstillet i ordentlige kvaliteter. Sidste år dannede hun sit eget brand med såkaldt slow-fashion, og det er sandt at sige også hurtigt overset, hvad hun har på bøjlerne, to jakkesæt (et til mænd, et til kvinder) samt en kjole og to skjorter, mere behøver man sådan set heller ikke. Der skulle dog være lidt mere på vej.

Inspirationen til de ansattes grønne uniformer har Maja Brix hentet i fortidens arbejdstøj til blandt andre snedkere, tømrere og gartnere.

www.aarstiderne.dk

www.majabrix.com

 

Den finsk-japanske forbindelse

En af de sidste dage i marts lanceres resultatet af et overraskende og spændende samarbejde, nemlig mellem den gigantiske, japanske tøjkæde Uniqlo og Finlands mest ikoniske tøjfirma, Marimekko. Gad vist, hvad de er kommet frem til! Herhjemme har vi endnu ikke en Uniqlo-butik (desværre), men den ny kollektion optræder heldigvis online.

www.uniqlo.com

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Facebook
Kategorier: DESIGN, MODE, Uncategorized

Skriv et svar