MODEBULLETIN 8

Modebranchens #MeeToo

En række mandlige fotomodeller kom forleden på forsiden af New York Times, da de stod frem med diverse anklager om sexchikane fra nogle af den internationale modebranches mest berømmede fotografer, den  71-årige Bruce Weber og 63-årige Mario Testino. I rimeligt detaljerede vendinger berettede modellerne om de krænkelser, de har været udsat for over en årrække, og hermed er #MeeToo-bevægelsen også rykket ind i de magtfulde fotografers studier.

Anna Wintour, chefredaktør på den amerikanske udgave af modemagasinet Vogue, har promte reageret på de 15 modellers anklager ved at stoppe samarbejdet med de to stjernefotografer på ubestemt tid. Men herudover bør modebranchens indflydelsesrige skikkelser især benytte anledningen til at se nærmere på de mange seksualiserede iscenesættelser, der har præget nutidens modebillede i de senere år. For når annoncer og reportager fremstilles med tydelige seksuelle overtoner, sådan som det er blevet demonstreret i flere toneangivende modemagasiner, hvad er så grænseoverskridende adfærd – og hvad er ikke – når fotografen og modellen skal have en samling sexede optagelser i kassen. Se den nød kan godt blive svær at knække!

Personligt hælder jeg til, at der er noget om snakken. Fotograferne Weber og Testino (med de imponerende porteføljer, der udover striben af spektakulære modeoptagelser også omfatter adskillige reportager med kendisser og ikke mindst den kongelige britiske familie) har benyttet deres magtposition til at tage sig friheder. Punktum. Begge afviser dog alle beskyldninger, som de kalder for skandaløse påstande, og der er naturligvis sat advokater på sagen. Testinos advokat sætter desuden spørgsmålstegn ved kildernes troværdighed.

Det skal blive interessant at se, om #MeeToo-bevægelsen er strækkelig stærk og standhaftig til at få rykket rundt på forholdene i modebranchen, ikke kun i forbindelse med magtmisbrug og sexchikane, men også ideen om, at fotomodeller ikke kan blive unge og tynde nok.

H&M satser på den klassiske parade

ARKET er navnet på H&Ms seneste knopskydning indenfor international massebeklædning. Navnet ligger akavet i munden og giver kun mening, når man opdager, hvad det dækker over; nemlig en slags arkiv over alle de tidløse klassikere, der har overlevet gennem generationer, uanset hvad moden har disket op med.

Med ARKET må den svenske tøjgigant efterhånden have fået udviklet koncepter nok til at kunne favne alle. Udover selve moderskibet, H&M, har de også sat mærker som COS, Monki, Cheap Monday og Other Stories i søen, og nu hvor ARKET med den klassiske parade også er kommet til, kan man håbe, at svenskerne begynder at skrue ned for tilvæksten af mærker og hermed de eksorbitante mængder, som forbrugerne alligevel ikke kan konsumere, hvorfor bjerge og atter bjerge af ubrugt tøj bliver destrueret.

Hvis jeg kunne bestemme, skulle H&M bevare mærkerne COS og ARKET. Førstnævnte for sin helt egen, klare profil med en afdæmpet farveholdning og nærmest japansk-inspireret tilskæring samt ARKET for sin gennemtænkte og meget spændstige opgradering af det klassiske sortiment. Med disse to mærker, og selvfølgelig H&M’s egne hurtige og billige trend-kollektioner, burde de fleste af forgrugernes behov være dækket. Resten burde droppes til fordel for miljøet.

ARKET-konceptet er designet af den svenske chefdesigner Ulrika  Bernhardtz, og indtil videre er der oprettet butikker i London, Bruxelles, Stockholm og herhjemme i den flere hundrede år gamle posthusbygning på Købmagergade i København, hvor der er højt til loftet, en smuk istandsættelse og desuden en café.

www.arket.com

Moden rykker ind på biblioteket

På mange biblioteker har man et par modebøger eller tre på hylden, hvilket er bedre end ingenting, men heller ikke alverden hvis man interesserer sig for emnet. Derfor er det fremragende, at moden nu får én på hatten på Østerbro Bibliotek, hvor man om få dage åbner eget lille modebibliotek, nærmere betegnet en særlig afdeling med forskellige indslag fra modens verden, herunder bøger, magasiner, fotografier, udstillinger, events, foredrag med mere.

Ideen om et modebibliotek er udviklet af det kreative bureau Moon, hvis kunder først og fremmest befinder sig i modebranchen, og helt tilfældigt er det heller ikke, at bureauet har rettet henvendelse til netop biblioteket på Østerbro, hvor modebutikkerne nærmest ligger som perler på en snor, og hvor rigtig mange designere har slået sig ned med studier og værksteder. Herudover er det ingen hemmelighed, at folk låner færre og færre bøger, hvorfor mange biblioteker er på dupperne efter noget supplerende, som også kan interesse folk.

’Vi håber også, at denne idé vil kunne tjene som eksempel på, hvordan biblioteket kan sætte fokus på forskellige dele af kultur- og samfundslivet’, som Peter Christensen, leder af den kulturelle udvikling på Østerbro Bibliotek, siger til Fashion Forum.

Østerbro Bibliotek, Dag Hammerskjölds Alle 19, 2100 Østerbro

Print Friendly, PDF & Email
Facebook
Kategorier: MODE

Skriv et svar