MODEBULLETIN 10

Nytænkning: Frakker af overskudsstoffer

Nanna Fjord og Caroline Ruby skiller sig ud fra hæren af designere og producenter ved at anvende overskudstoffer til fremstilling af jakker og frakker. Under navnet FJORD RUBY har de to designere fra Designskolen Kolding skabt en minikollektion på bare fem typer frakker, produceret af såkaldte deadstock-materialer, som af den ene eller anden grund er kommet i produktionsoverskud. Et fremragende initiatiativ.

Overskudsstofferne stammer fra en tekstilfabrik i Litauen, hvor de danske ejere fremstiller møbeltekstiler i metermål for flere store kæder. Så langt, så godt. Desværre er møbeltekstiler ikke det mest velegnede til beklædning, de er som regel for kraftige og kan endda virke en smule klodsede, så her mener jeg, at de ellers så nytænkende designerne har lidt af et problem. Desuden kunne selve designet, ikke mindst tilskæringen, godt trænge til en lettere og mere elegant håndtering. Til gengæld er der næsten tale om skrædderi, eftersom hver frakke ikke må produceres i mere end 33 stykker), men også fordi Nanna og Caroline går med planer om at udvikle et eksklusivt samarbejde mellem dem selv, producenten og en stribe særligt udvalgte butikker.

Tanken er, at sådanne udvalgte butikker med godt kendskab til deres kernekunder skal have medindflydelse, de skal med andre ord selv kunne vælge og vrage blandt de forskellige overskudsstoffer, selv kombinerer styles, farver og kvaliteter. På den måde kan produktionen tilpasses kundernes egne personlige ønsker og behov. Skræddersyning anno 2018 kunne man sige. Indtil videre må man nøjes med at vælge mellem de fem frakker online og så ellers håbe på, at det lykkes designerne at finde frem til en beklædningsfabrik med overskydende materialer i knap så svære kvaliteter.

www.fjordruby.com

 

Japan rykker ind på Strøget

Det japanske tøjmærke Uniqlo, der har mere end 1900 butikker verden over, kommer nu også til København, og det er en nyhed af de rigtig gode, for japanerne fremstiller det enkle, no-nonsens basistøj, som klæder alle og kan bruges af alle. En slags folketøj, der er til at betale, og som iøvrigt er ordentligt fremstillet.

Mærket har eksisteret siden 1984, og er først og fremmest kendt for sin ‘ultra light down jacket’, en lille, superlet dunjakke, der kan foldes sammen, så den intet fylder. Det er uden tvivl denne jakkes enorme popularitet, der er den overvejende forklaring på den japanske succes, men herudover er der meget andet, man kan glæde sig til, når butikken slår dørene op for hele 1400 kvm på Vimmelskaftet i foråret 2019.

På Uniqlos hjemmeside kan man desuden læse om deres mange grønne og sympatiske initiativer; blandt andet er de sponsorer for flere sportsgrene for handicappede, og i hver eneste af tøjgigantens mange hundrede butikker er der ansat en handicappet, gerne i kørestol. Lidt stjernedrys går de dog ikke af vejen for, således er tennisstjernen Roger Federer brandets nyeste ambassadør, og ligesom H&M arbejder japanerne jævntligt sammen med internationalt kendte designere, eksempelvis har Jil Sander og JW Anderson designet særkollektioner for Uniqlo, og inden længe er der premiere på en kollektion, designet af den tidligere franske supermodel, Ines de la Fressange, der også har sit eget mærke.

www.uniqlo.com

Machenhauers tækkelige brudeskjorter

Jan Machenhauer, suveræn og stilsikker designer med udpræget smag for næsten arkitektonisk snittede skjorter, har skabt en lille kollektion af brudekjoler, hvilket må siges at være en overraskelse i sig selv. Mest overraskende er imidlertid designernes bud på, hvordan brudekjoler også kan se ud, nemlig som udsøgte skjortekjoler af den fineste, hvide bomuld, skåret så tækkeligt som sygeplejeuniformer i gamle dage.

Hatten af for Machenhauers ‘brudeskjorter’, skønt de næppe bliver et tilløbsstykke. Han fremviste dem da også som eksperiment på den alternative scene FAN OUT under Copenhagen Fashion Week, men ikke desto mindre har han fat i den rigtige ende, for der findes faktisk intet ordentligt alternativ til brude, som ønsker noget andet end smalle taljer, slæb hen ad gulvet og dybe udskæringer med kig til kavalergangen. Mange brudekjoler er faktisk direkte vulgære, og vi er nogle stykker, som ikke synes, det passer sig med dullet hår, gardinskørter og push-up bryster i kirken. Så tak til Machenhauer for hans gode initiativ  med både smukke og sømmelige muligheder til vordende brude.

Forhåbentlig hænger der et par eksempler på hans brudeskjorter i forretningen Zone 1 på Nikolaj Plads i København.

www.janmachenhauer.com

www.fanoutcph.com

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Facebook
Kategorier: DESIGN, MODE

Skriv et svar