Jamen, er det ikke Lundstrøm?

Maleren Vilhelm Lundstrøms geometriske opstillinger af skåle og kander,  er blevet til rigtige skåle og kander, nu hvor designeren Nicolai Wiig-Hansen har omsat malerens objekter fra det flade lærred til en række håndgribelige og næsten identiske brugsprodukter i fajance. Også malerens farveskala har han gennemført, herunder den kanariegule og lyserøde.

Det er i forbindelse med udstillingen ’Vilhelm Lundstrøm og den gode smag’ på Brandts i Odense, at Nicolai Wiig-Hansen har virkeliggjort tingene på et af malerens berømte billeder fra 1930’erne – en oplagt idé, når man som museumsinspektør Ellen Egemose har sat sig for at præsentere Lundstrøm på en anden måde, end museer tidligere har gjort.

Hun tog kontakt til Wiig-Hansen for at høre, om han ville medvirke til fortællingen om, hvordan maleren havde inspireret og påvirket nogle af tidens andre betydningsfulde skikkelser, nemlig Poul Henningsen, arkitekten, lysmageren og samfundsrevseren, samt møbeldesigneren Finn Juhl med de verdensberømte stole.

PH og Lundstrøm var gode venner, og begge hyldede funktionalismens enkle former, mens den mere eksklusive Finn Juhl sørgede for at promovere maleren ved at hænge hans farverige og kubistiske billeder på væggene, så snart han havde en indretnings- eller udstillingsopgave. Lundstrøm var også særdeles nærværende på væggene i hans egen hjem, det hvide hus i Ordrup, og det er denne sammenstilling af tre herrers moderne idealer indenfor design og billedkunst, som for tiden formidles af Brandts i Odense og senere af Kunsten/Museum of Modern Art i Aalborg.

Men hvordan er det så lykkedes for Nicolai Wiig-Hansen med disse skåle, vaser og kander a la Lundstrøm? Ganske godt, men ikke helt. Det er givetvis ikke nemt at overføre malerens glatte, tørre og matte udtryk fra lærred til håndgribeligt design, og det kikser da også med den kanariegule, lyserøde og appelsinfarvede glasur. Ligner for meget plastik. Den hvide, mørkeblå og flaskegrønne derimod, rammer næsten plet. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke, hvor meget ’rigtigere’ og smukkere resultatet ville have været, hvis overfladerne havde fået en tur med sandpapir - eller hvad det nu er, man foretager sig, når man vil tilstræbe det matte ’ruskindslook’.

Udstillingen ’Vilhelm Lundstrøm og den gode smag’ på Brandts i Odense varer til 27.8.2017. Herefter kan den ses på Kunsten/Museum of Modern Art i Aalborg i perioden 15.9.2017-25.2.2018

www.brandts.dk

www.raawii.dk

★ ★ ★ ★

Facebook

Skriv et svar