Mortensen skal ses for håndværket

Udstillingen om Erik Mortensen på Designmuseum Danmark skal man først og fremmest opleve på grund af håndværket. Den danske modeskaber mestrede samtlige teknikker indenfor skrædderkunsten og den fornemme franske haute couture, han skabte i alle årene som chefdesigner, først i modehuset Balmain, siden Jean-Louis Scherrer.

Jeg har besøgt udstillingen to gange, og begge gange har jeg haft mulighed for at iagttage, hvordan Mortensens flotte draperinger og perfekte syninger skabte respekt og beundring hos især de håndarbejdskyndige damer, der med næserne begravet i folder og sømme gik rundt mellem de 70 kreationer, museet har samlet sammen, endda under stort besvær. Ja, for der var mildest talt ikke den store forståelse og velvilje fra fransk side, da udstillingens kurator og museumsinspektør, Kirsten Toftegaard, henvendte sig omkring udlån af Mortensens kreationer. Ofte blev hun mødt med kølig afvisning og den særlige form for fransk arrogance, der er ganske udbredt indenfor netop modens cirkler.

Men så trådte helten til i skikkelse af Jean-Pierre Michaud (Erik Mortensens samlever gennem mange år). Michaud hævede stemmen, og straks fik piben en anden lyd. Var det imidlertid ikke sket, havde det måske været umuligt at samle tilstrækkeligt med materiale. Nu lykkedes det heldigivs så godt, at man for tiden kan opleve Mortensens suverænt udført skrædderarbejde og ikke mindst hans særdeles sofistikerede og forførende dramakjoler. Når han sendte den slags kjoler ind på catwalken under coutureopvisningerne i Paris, gik der en susen gennem publikum, og mon ikke han fandt sit skæve smil frem ude i kulissen. Jeg tror det. Erik Mortensen kunne faktisk godt lide at provokere.

Når man bevæger sig rundt på udstillingen, der har fået navnet ’I am black velvet’ efter hans åbenlyse fascination af sort fløjl, ser man ikke bare en masse underskønne kreationer, men også videooptagelser fra catwalken, optaget under hans halvårlige coutureopvisninger. Herudover er der optagelser med flere af hans private kunder, samt et interview - og det er næsten det bedste - som Lone Bastholm lavede i forbindelse med Mortensens meget omdiskuterede udstilling på Statens Museum for Kunst i 1998. Det interview bør man ikke gå glip af.

Hvad man imidlertid ikke behøver hæfte sig ved, er designmuseets udtalelse om, at Erik Mortensen var designer, og havde ’stor betydning for senere generationer af modedesignere’. Hvis det er tilfældet, vil jeg da gerne vide hvem? Efter min mening skabte vor enestående nordjyde overhovedet ikke mode, og han tilstræbte det heller ikke. ”Det interesserer mig ikke at sætte præg på gadebilledet”, som han sagde til mig for flere år siden. Heller ikke Jean-Pierre Michaud ser Mortensen som designer, men i høj grad som creauteur og couturier.

I AM BLACK VELVET, Erik Mortensen haute couture på Designmuseum Danmark til 18. marts 2018

www.designmuseum.dk

Print Friendly, PDF & Email
Facebook
Kategorier: MODE

Lukket for kommentarer.