27 projekter, der er værd at komme efter

Det var de såkaldte ’dyneløfterdyner’ af tekstildesigneren Lotte Myrthue, der stak af med Biennaleprisen på 100.000 kroner forleden, og det var noget af en overraskelse, i hvert fald for mig.

Da jeg gik rundt på Biennalen for Kunsthåndværk & Design, som for tiden er aktuel i Museumbygningen på Kastelsvej, havde jeg nogle andre værker i tankerne, eksempelvis keramikeren Flemming Tvede Hansens flyvende porcelænsobjekter, fremstillet ved hjælp af en digitalt styret robot med fem arme! Jeg stod med åben mund foran de videoskærme, som fra A-Z dokumenterer keramikerens forbløffende indsats med at forbinde keramik og arkitektur med den digitale teknologi – eller sagt på en anden måde: hvordan man får håndens arbejde med ler og tegl til at samarbejde med nutidens digitale muligheder. Det fysiske resultat, udført i hvidt porcelæn og ophængt i tynde nylontråde, kaldes ’Filigree Robotics’ og minder ikke så lidt om spidsbuede gotiske hvælvinger og kirkeruder.

Men også projektet med perler og bøger, udført af skribenten Tinne Delfs og formgiveren Mette Holm, havde efter min mening været en værdig modtager af prisen på grund af den usædvanligt raffinerede og smukke præsentation, hvor en række kvindelige symboler- og sysler som perler, syning, dekoration og skønhed kædes sammen med den såkaldte kvindelitteratur, altså romaner, noveller og digte, skrevet af kvindelige forfattere. Kombinationen er tankevækkende, og blandt værkets mange bøger, der alle er befriet for deres kulørte omslag, ligger også  Vita Andersens ikoniske digtsamling ’Hold kæft og vær smuk’ fra 1978. Det er digte, der tager fat om det kvindelige univers.

Endelig synes jeg, at beklædningsdesigneren Vibe Lundemarks hyldest til tøj, designet efter en helt anden målestok og nogle helt andre værdier, er spændende. Med en stribe originale og meget dekorativt udformede jakker, skjorter og kjoler af den slags, der kræver stor sans for æstetik og lang tid at fremstille, gør hun oprør mod den kommercielle megaproduktion og begrebet fast fashion, og hurra for det. Hendes eget tøj handler om slow fashion – en tankegang, som vældig gerne må brede sig og også ser ud til at gøre det: Faktisk dukker der flere og flere tøjbutikker med små særproduktioner op, og efterhånden ser man også modesaloner med ’hjemmesyersker’, som før i tiden. Desuden er den tilbagevendende, internationale begivenhed ’Copenhagen Fashion Summit’ lige på trapperne, og her handler det endnu gang om bæredygtige metoder og materialer. og hvad man i det hele taget kan foretage sig for at få en mindre forurenende verden.

De nu prisbelønnede ’dyneløfterdyner’ af Lotte Myrthue er blevet til som det tekstile billede på alle de dyner af breve, hun gennem årene har modtaget fra det offentlige og sociale system. Først da hendes partner døde, og siden da hendes datter fik en diagnose for autisme. Brevene i den karakteristiske og meget genkendelige hospitalsopsætning med gule markeringer og den forklarende tekst, anbragt i grafiske strukturer, er blæst op i dynestørrelse og herefter trykt, broderet og quiltet med enorm effekt.

Biennalen for kunsthåndværk og design finder sted hvert andet år. Deltagerne skal forholde sig et tema, der denne gang handlede om udvikling og fremdrift indenfor de to områder. En nordisk jury bestående af Christian Holmsted Olesen (Designmuseum Danmark), keramiker og gallerist Ann Linnemann, billedkunstner Benny Henningsen, den norske kurator og udstillingsdesigner Marianne Zamecznik samt svenske Agneta Linton, professor på Eskilstuna Konstmuseum, udvalgte 27 projekter mellem de 146, der var sendt ind af professionelle kunsthåndværkere og designere.

Liquid Life, Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2017 udstilles i Museumsbygningen, Kastelsvej 18, 2100 København til og med 27. maj.

www.biennalen.dk

Print Friendly

★ ★ ★ ★ ★

Facebook
Kategorier: DESIGN, KUNSTHÅNDVÆRK

Lukket for kommentarer.