1-0 til Petersen på Kløvermarksvej

Man må væbne sig med tålmodighed, når man skal med de offentlige transportmidler ud til A. Petersen på Refshaleøen. Bus 37 dukker kun op et par gange i timen, hvis den overhovedet dukker op! Faktisk ventede jeg det meste af en time ved stoppestedet på Christianshavns Torv. I ventetiden var jeg dog glimrende underholdt af junkier og fulderikker med fast ophold på torvet, og fremme ved målet på Kløvermarksvej blev jeg rigeligt belønnet.

Galleri A. Petersen med tilhørende butik og værksted er stadig ukendt for mange, velsagtens de fleste, og stedets beliggenhed på en forblæst græsmark mellem en stak kolonihavehække, hører sandt at sige ikke til landets smukkeste. Inde døren er det imidlertid en ganske anden historie. Her mødes man af lutter skønhed og æstetik, ikke mindst i denne tid og resten af 2017, hvor galleriet fokuserer på det mest udsøgte japanske snedkeri og kunsthåndværk, fra tekander og tekstiler til porcelæn, lakskåle, papirlamper, bambusflet og meget mere.

Anders Petersen og hans kæreste Kari Svarre er et par rigtige ildsjæle. De brænder for det ærlige håndværk, de fine traditioner og den tårnhøje kvalitet. Da de flyttede ind i det lange betonhus på Kløvermarksvej for to  år siden, satte de spot på en række af de ypperste og mest respekterede danske frembringelser, blandt andet nogle af de møbler, der blev til under det succesfulde samarbejde mellem møbelarkitekten Poul Kjærholm og producenten E. Kold Christensen. Deres erklærede forbilleder. Siden har de haft særudstilling med møbler fra nutidens unge snedkere og producenter, den såkaldte ’Skud på Stammen’ samt en velbesøgt udstilling om arkitekten Knud Holschers omfattende produktdesign.

I forbindelse med markeringen af 150-året for de diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Japan ser man værker af danske og japanske designere og kunsthåndværkere på en række skiftende udstillinger. Man ser den gensidige inspiration i formgivning og detaljer, og her kommer også den danske tøjdesigner Jan Machenhauer ind i billedet, idet man også har valgt at vise en gruppe fremragende eksempler på hans japansk inspirerede skjorter og jakker.

På Kløvermarksvej finder man desuden møbelsnedker Peter Leth og møbelpolstrer Ümit Yilmaz. I deres værksteder arbejdes der med fremstilling af nye møbler og restaurering af gamle fra kendte designere. Men man kan bestille skamler med smukt formede sæder af peddigrør, flettet af Tenja Skotte på Møn, men også designeren Ole Schjølls superminimalistiske sofabord, hvor stellet er konstrueret af forkromet metal, mens bordpladen er i enten rødt, hvidt eller sort plast.

Anders Petersen og Kari Svarre har skabt et ganske særligt udstillingssted, hvor ’fanen holdes højt’, som Kari siger. Stedet ligger afsides, javist, men mig bekendt er der ingen, der disker op med en tilsvarende, unik blanding af udstillinger, workshops, arrangementer, butik og værksteder. Her sælges udelukkende ting i særklasse, og i det omfang der er knyttet historier til, tager man sig gerne tid til at fortælle dem med. Ikke noget, man ligefrem er forvænt med.

Lige nu suppleres udstillingerne med den japanske udgave af LEGO, nemlig træbyggeklodserne TSUMIKI, der kan bygges og stables til stort set hvad som helst; tårne, slotte, huse, dyr, viadukter, pyramider, broer, bjerge, togbaner og så videre. Træklodserne er tegnet og konstrueret af henholdsvis Kengo Kuma og Shuhei Kamiya, som for øjeblikket forsker og arbejder i Danmark. Til efteråret tager man fat på møbelbrandet Kitani, der fremstiller nogle af de snedkermæssigt mest krævende danske møbler, herunder Jacob Kjær, Nanna Ditzel og Finn Juhl. Kitana er også kendt for at have opført Finn Juhls hus i size 1:1 i deres hjemby Takayama.

Japan, Japan, Japan vises året ud hos A. Petersen, Kløvermarksvej 70, 2300 København S

www.apetersen.dk

Print Friendly

★ ★ ★ ★ ★

Facebook
Kategorier: KUNSTHÅNDVÆRK, MODE

Lukket for kommentarer.